Biała Rawska – spektakularny sukces na linii CMK

12 sierpnia 2016

Po raz pierwszy w Polsce, w ramach modernizacji p.o. Biała Rawska na Centralnej Magistrali Kolejowej, zabudowane zostały rozjazdy o promieniu 1200 m przetransportowane w blokach i posadowione bezpośrednio w miejscu docelowym. Cztery rozjazdy dużych prędkości zostały dostarczone przez firmy z grupy voestalpine  wykorzystując najnowocześniejszą technologię i logistykę dostaw rozjazdów gotowych do użycia „plug & play”.

Po raz pierwszy w Polsce zaprezentowana została nie tylko technologia produkcji i transportu całych gotowych do działania przęseł rozjazdowych, ale również dopracowana do perfekcji organizacja i logistyka budowy realizowanej przez firmę PORR Polska. Spektakularnym sukcesem jest fakt, że całość projektu została zaplanowana jedynie na 6 dni zamknięcia szlaku, a realizacja i uruchomienie ruchu miało miejsce z sześciogodzinnym wyprzedzeniem w stosunku do planowanego terminu zakończenia. W tym czasie, obok wymiany czterech rozjazdów, wymienione zostały tory stacyjne, uzupełniona sieć trakcyjna oraz podłączony i uruchomiony nowy system sterowania ruchem.

Przy zastosowaniu metody tradycyjnej, montażu rozjazdów na miejscu zabudowy, operacja ta rwałaby minimum 20 dni narażając Zarządcę sieci kolejowej na straty finansowe, a pasażerów na dodatkowe uciążliwości.

Rozjazdy o geometrii 60E1 1200 1:18,5 dostarczone zostały do Białej Rawskiej w stanie zmontowanym (wraz z podrozjazdnicami strunobetonowymi oraz kompletnym system sterowania, kontroli i ryglowania rozjazdu HYDROSTAR) wprost z montowni rozjazdów voestalpine w Zeltweg w Austrii. Bloki krzyżownicy i szyn łączących transportowane były na specjalnych wagonach z wychylną platformą.

29 lipca 2016 roku rozjazdy voestalpine w stanie kompletnie zmontowanym wraz z zainstalowanym systemem HYDROSTAR zostały odebrane przez komisję odbiorczą w austriackim zakładzie produkcyjnym, aby następnie w dniu 2 sierpnia wyjechać z fabryki pociągiem specjalnym. Dwa dni później pociąg z rozjazdami dotarł do stacji Szeligi. Na terenie Polski pociąg prowadzony był przez PKP CARGO.

Nocą z 7 na 8 sierpnia, po zamknięciu ruchu na linii CMK, wszystkie rozjazdy przy użyciu specjalistycznego sprzętu dźwigowego zostały rozładowane z wagonów voestalpine bezpośrednio w przygotowane lokalizacje. W kolejnym kroku bloki zostały połączone tymczasowo, osypane tłuczniem, podbite i zespawane. W dniu 11 sierpnia rozjazdy zostały podłączone do systemu sterowania dostarczonego przez firmę KOMBUD, a następnie wyregulowane i uruchomione przez pracowników voestalpine SIGNALING Sopot.

Przebieg tego projektu wytycza nowe horyzonty dla standardów zabudowy rozjazdów i modernizacji coraz bardziej obciążonych linii kolejowych na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe.

Sukces tego projektu jest sukcesem zbiorowym, na który składają się zabudowa i wzorowa eksploatacja wcześniej dostarczonych rozjazdów voestalpine z systemem HYDROSTAR na stację Szeligi, wieloletnia promocja nowoczesnych rozwiązań dostaw i technologii rozjazdów propagowana w Polsce przez voestalpine, odwaga i wizjonerstwo kierownictwa PKP PLK i dostosowanie technologii robót i sprzętu do tej nowoczesnej metody wymiany rozjazdów w systemie „plug & play”, jaką zaprezentowała firma PORR Polska.

voestalpine Railway Systems Polska oraz voestalpine SIGNALING Sopot  wyrażają podziękowanie, wszystkim uczestnikom tego projektu, których zbiorowy wysiłek przyczynił się do wspólnego sukcesu.

 

Ta strona stosuje pliki cookies   Akceptuję   więcej